Der er mange hensyn at tage, når to vidt forskellige helikoptere skal kunne lande ved et hospital, som både er i drift og under ombygning, alt imens byggekranerne skyder i vejret med stadig stigende hast.

Placeringen af helikopterlandingspladserne på DNU er som et puslespil, hvor billedet på æsken hele tiden ændrer sig

Der er mange hensyn at tage, når to vidt forskellige helikoptere skal kunne lande ved et hospital, som både er i drift og under ombygning, alt imens byggekranerne skyder i vejret med stadig stigende hast.



Der er tale om en lille, gul akuthelikopter, som blev indført på forsøgsbasis for omkring halvandet år siden. Den skal sikre hurtig transport af patienter med hjertestop og andre akutte lidelser.

Derudover skal der være plads til militærets store redningshelikopter, som kan blæse både mennesker og træer omkuld, når den lander, og som i modsætning til akuthelikopteren stort set må flyve og lande, som det passer den.



En anden brik i puslespillet
Der er mange, der har noget at skulle have sagt, når det drejer sig om helikopterne, og hvor de skal lande. Og det bliver bestemt ikke nemmere af, at hospitalet, som det eneste i Danmark, får brug for to landingspladser.

Det skyldes blandt andet, at der ikke er plads til militærhelikopteren tæt nok på hjerteafdelingen, som ligger adskilt fra akutmodtagelsen i det fremtidige Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU).

En anden brik i puslespillet er, at den nye laboratoriebygning skal ligge lige der, hvor akuthelikopteren plejede at lande, mens byggekranerne rykker tættere og tættere på militærhelikopterens nuværende landingsplads.



Klik på billedet for at få en oversigt over landingspladsernes nomadevandring.

Rettidig omhu
Det er nødvendigt at flytte rundt på landingspladserne, hvis kabalen skal gå op. Men man kan ikke bare anlægge en helikopterlandingsplads, hvor man har lyst. Den slags planer skal godkendes af kommunen, Trafikstyrelsen og helikopterpiloterne.

For de midlertidige placeringer af helikopterlandingspladser gennemfører Aarhus Kommune en såkaldt VVM-screening (Vurdering af Virkningen på Miljøet).



Det kan gennemføres på et halvt år, mens der for de to permanente landingspladser skal gennemføres en større VVM-udredning, som tager to år.

Det stiller store krav til den rettidige omhu i planlægningen, hvor man også skal tænke over alternative løsninger, hvis det første forslag ikke kan godkendes.

Landingspladser på platform og parkeringshus
Det endelige resultat ser ud til at blive en landingsplatform til akuthelikopteren i tagniveau på gavlen af den bygning, hvor hjerteafdelingen holder til.

Militærhelikopteren får sandsynligvis en landingsplads på taget af det parkeringshus, som skal ligge lige i nærheden af den nye fælles akutmodtagelse i DNU. Her kan akutlægehelikopteren også lande, når det er nødvendigt.

Hverken platformen eller parkeringshuset er finansieret endnu. Til gengæld er det efterhånden begrænset, hvor meget billedet på puslespilsæsken kan ændre sig.



Foto: Poul Nyholm, RG-DNU

Fakta
Aktørerne i placeringen af helikopternes landingspladser ved DNU:
Trafikstyrelsen, Aarhus Kommune, Region Midtjylland, Flyvevåbnet, Akuthelikopterens driftsvirksomhed, Rådgivergruppen DNU I/S, Projektafdelingen for DNU, Teknisk Afdeling fra AUH, Præhospitalet på AUH,  Klinikken på AUH