Arkæologer har fulgt afgravningen af DNU-grunden og løbende registreret og opmålt forhistoriske anlæg, der supplerer og samler udgravningsplanerne fra Moesgaard Museums tidligere udgravninger. Uventet er det netop gjort et helt usædvanligt godt fund af en storstensgrav (dysse eller jættestue) fra omkring 3200-3400 f.Kr, dvs. den kulturhistoriske periode, der benævnes yngre stenalder.

Nyt hospitalsbyggeri
får fortiden frem i lyset

Tidsalderens kontraster bliver synlige under opførelsen af Det Nye Universitetshospitals i Aarhus Nord. I sidste uge blev der gjort et enestående fund fra stenalderen for 5500 år siden tæt på DNU’s 21-århundredets kommende faciliteter.

I flere tusinde år har sporene af en stendysse gemt sig i jorden under den gamle Herredsvej vest for Aarhus Universitetshospital i Skejby. Arkæologerne fra Moesgaard Museum gjorde i uge 25 et opsigtsvækkende fund: Sporene af en gravhøj fra stenalderen dukker op under mulden.

Fundet er nu blevet afspærret og afdækket, så det ligger klar til, at arkæologerne kommer efter sommerferien og begynder en møjsommelig udgravning af det. Det nye fund kommer ikke til at forstyrre arbejdet med byggemodningen af DNU-grunden, da entreprenør MJ Eriksson A/S først skal i gang med at arbejde på området i 2013.

Entreprenør og arkæologer i samarbejde
Den gamle Herredsvej, der går vest for Aarhus Universitetshospital i Skejby, blev brudt op i forbindelse med omlægningen af vejen. Omlægningen skete for to uger siden som en del af byggemodningen. Arkæologerne har gjort en del interessante fund både vest og øst for vejen i forbindelse med deres udgravninger og havde derfor formodninger om, at der kunne ligge flere fund gemt netop under vejen.

Det var derfor et samarbejde imellem Moesgaard Museum og entreprenør MJ Eriksson A/S, da asfalten blev fræset af og det underliggende grus fjernet. Arkæologerne gik i hælene på gravemaskinen …og fik ret i deres formodninger. Samtidigt fandt de to slebne øksehoveder, som var næsten intakte. Noget som museet ikke finder hver dag.

- Det giver gode forhåbninger om, at vi kan grave os ned i resterne af kammeret og finde flere gode fund af samme kaliber. Fund som måske flotte lerkar, ravperler eller hvis vi er heldige: knogler. Men det afhænger af, hvordan jorden har bevaret tingene, siger Henrik Skousen, som er museumsdirektør ved Moesgaard Museum og som deltog under afdækningen af jorden.

Yderligere unikke fund
Gravhøjen viser tydelige spor af de bærende store sten samt de tværliggende sten. Arkæologerne ved, at flere stendysser har stået og præget Skejby-området, men de er alle væk i dag. Gravhøjene blev fjernet eller ødelagt i 1800-tallet, hvor de store tunge sten blev slæbt væk eller brugt til at bygge broer og veje med, formoder arkæologerne.

Den netop fundne stendysse er ligeledes blevet ødelagt, men selve opdagelsen af sporene efter den i Skejby området er enestående.
- Ved fundet af denne kan vi danne os et indtryk af hvordan og hvornår i stenalderen, at stendysserne har været i brug, siger museumsinspektør Henrik Skousen.

Dette aktuelle fine fund vil sammen med arkæologernes øvrige fund af bopladser og offergruber på DNU-grunden og i Skejby-området tilføje nye data til arkæologernes samlede billede af oldtidens beboelser i hele området.

Stendyssen stammer fra omkring år 3200-3400 før Kristi fødsel, den tidsalder som kaldes yngre stenalder. Den har været brugt som gravhøj.

Arkæologerne forventer, at det vil tage omtrent seks uger at afdække fundene.

For yderligere information kontakt gerne:
Museumsinspektør Henrik Skousen, Moesgaard Museum, på:
8716 2409 eller 2949 0009.

Moesgaard Museeums blog om udgravningerne.